Az örök csucsu

Az örök csucsu

Ungvári Judit

Az idei évad – minden bizonnyal – eddigi legizgalmasabb produkcióját láthatják a debreceni nézők a Csokonai Színház kamaraszínházában, a Csattanuga csucsu „személyében". A társulathoz szegődött Hobót homlokon csókolták a múzsák, és az eddig megszokott előadói estjeit megfejelve, ezúttal színdarabot írt – nem is akármilyet.

Öveket becsatolni, indul a hathengeres retro-metro – hogy mindjárt az elején ilyen zagyvalékkal kezdjem (de legalább rímel!). Időutazásunk alaphangja a sokat látott nejlonharisnya (Öcsike hozta Londonból), valamint a Krasznaja Moszkva (egyenesen Szami-Palatyinszkból). A megboldogult ötvenes években járunk, a jelzettnek megfelelően egy valódi spiclirevüben, ahol a neonfeliratú kávéházban múlatják az időt a kor jellegzetes figurái, Futbólia korabeli sztárjától, Puskás Öcsitől a hadifogságot is megjárt tulaj, Hoblingeren keresztül Boglyáig, a régi szervezett munkásig. Spiclirevünk kellékei pedig az ugyancsak jellegzetes slágerek, a kávéházi közegben háborús-kollektivizálásos-államosításos túlélőnek bizonyuló Seres Rezső-nótától a Kétszer kettő néha ötig. Vendéglátó egységünk szereplői valóban revüszerű kavalkádját jelenítik meg az akkori magyar társadalomnak, vannak itt különböző költők, hallgató (hallgattatott), bértollnok és idealista, vannak futballistáink, van hajdani arisztokratából lett énekesnő, Boglya úr személyében (akit már említettünk) megjelenik a népi demokrácia főszereplője, a nép maga és van egy „jelentéktelenünk", ki legfőképpen jelentéseket írogat.

A hozzávalókból Hobo gyakorlatilag olyan egyveleget főz, ami a puszta hangulatidézésen messze túlmenően, egyedi, eredeti atmoszférát teremt, meglepi és beszippantja a nézőt. Szövegeiben sajátos, helyenként egészen groteszk humorral operál (egy példa: „Deák Ferenc, ha nem is a haza bölcse, de legalább a szocializmus gólkirálya. A Fradiból hozták át a Dózsába."), helyzetei mulatságosak, drámaiak és tökéletesen jellemzőek egyszerre, bizonyos értelemben A tanúra emlékeztet, legalábbis annyiban, hogy megelőzően kizárólag Bacsó Péternek sikerült így megfognia e korszak lényegét. Hobo darabja, ha nem is feltétlenül aranymetszetten tökéletes alkotás (szakavatott dramaturgok nyilván találnának benne ilyen-olyan hibákat), de kiváló alapanyag egy jó rendező kezében, nem beszélve arról, mekkora jelentőségű az az egyszerű tény, hogy igazi alkotómunkával kapcsolódik a társulatépítéshez.

A már eddig is sokszor mindenféle negatív jelzővel illetett kamaraszínházi térből Vidnyánszky Attila ezúttal bravúrosan „tükörországot" formált: a színpadból nézőtér, a nézőtérből színpad lett, ráadásul a közönség belecsöppen a szituba, a szereplők között sétálva foglalja el a helyét. Játékötletben nincs hiány, a jelenetfűzés dinamikusan és természetesen olvasztja egyneművé az epizódokat az előadott dalokkal. Itt jegyezném meg, hogy az előadás számomra egyik legerősebb pillanata, amikor közösen éneklik a szereplők: „Túl a Don-kanyaron, Isonzón, Mohácson, Büszke most a magyar, zengik a világon: Négy-kettő a félidőben, a végén hat-három.", s az első sorban a három focistát alakító színésznek (Tóth László, Bakota Árpád és Nagy Péter) teljesen azonosan intenzív a tekintete, jelenléte, miközben tudható, hogy egyikük még a Szovjetunióban, másikuk Jugoszláviában született, a harmadik pedig olyan fiatal, hogy már a Kádár-korszakra sem nagyon emlékezhet. Fura, szinte fricskaszerű asszociációkat kelt ez a kis plusz. Kiemelkedő jelenet még a József Attila-versek átírására tett össznépi kísérlet – jól érzékelteti az össznépi (ál)naiv barbáriát, miközben Illyés Gyulák hallgatnak, vagy Piliszkykből senki sem ért semmit. („Hé, hé Bélám, Hát ez meg mi? Trapéz és korlát? Mi ez a hülyeség?") Vidnyánszkynak nyilván jelentős szerepe van abban is, hogy a társulat legkülönbözőbb helyekről idekerült, vagy éppen évek óta Debrecenben játszó tagjai teljesen „egybegyúrva" működnek, érzik a stílust, egymást, szemmel láthatóan élvezettel játszanak. Apropó stílus, valóban stílusa van a produkciónak, olyannyira, hogy az ember szinte sajnálja a szünetet (jó, nyilván kell, érthető), mert nem akar kizökkenni.

A színészek mindegyikének vannak nagyszerű pillanatai, ilyenek például Boglya (Garay Nagy Tamás) folyamatos népi helyzetértékelése, Zollinger Zolika (Mercs János) „férfivá érése" (Sőt!), vagy a cinikus bértollnok Kalamár Béla (Vranyecz Artúr) „apoteózisa" a második felvonásban. De ide sorolható a csaknem végig némán üldögélő (nyilvánvalóan Illyés Gyulára hajazó) figurát alakító Nagy László is, aki egy-egy figyelmet magára „húzó" tekintettel, vagy gesztussal követi az eseményeket. A focisták bokrából pedig azért emelhető ki a Puskás Öcsit megszemélyesítő Nagy Péter, mert fiatal kora és nehéz dolga ellenére (nem elég, hogy egy mindenki által ismert, létező alaknak kölcsönzi személyét, ráadásul Öcsi bácsi nemrég hunyt el!), megnyilvánulásaiban is jól érzékelteti az ötvenes évek hangulatát. Újhelyi Kinga egyetlen női szereplőként kiválóan állja a sarat a problémás múltú díva szerepében, s a Hoblingert alakító Hobo is nyújt megkapó színészi pillanatokat, különösen a végkifejletben. Végére hagytam, de ez nem jelent semmit, Jámbor Józsefet, aki a jelentéktelen jelentgetőt, Róka Aladárt játssza az előadásban. Azt lehet mondani, ő az egyenlők közül az első, amennyiben valamennyi, egyébként jól muzsikáló szereplő közül talán a legérzékenyebben és a legérvényesebben alakít. Az előadás groteszk dimenzióinak feltárása iránti hajlammal, következetesen felépített figurával, hiper-stílusérzékkel találkozik a néző személyében. Azt hiszem, az egész előadásnak ő adja meg az alaphangulatát a Krasznaja Moszkvával. Többet pedig azért nem érdemes írni arról, hová és mivé alakulnak a helyzetek, illetve a darabbéli figurák, mert akkor „lelőném a poént". Inkább azt tanácsolom, kapcsolják be az öveket, és időutazzanak bátran a kacagtatóan hátborzongató ötvenes évek spiclirevüjébe, ahol aztán megéri kicsit elgondolkozni, mert ezek is mi voltunk, mi, valamennyien, akik ma is…Van másik Magyarország?

AKTUÁLIS

Fekete-fehér blues

Taliándörögd, Hobo udvar, 2017. júl. 24.
RÉSZLETEK »

Halj meg és nagy leszel

Taliándörögd, Hobo udvar, 2017. júl. 25.
RÉSZLETEK »

Ballada a senki fiáról

Taliándörögd, Hobo udvar, 2017. júl. 26.
RÉSZLETEK »

Hobo koncertje

Kapolcs, Panoráma színpad, 2017. júl. 27.
RÉSZLETEK »

Hobo a Gulagon

Taliándörögd, Hobo udvar, 2017. júl. 28.
RÉSZLETEK »

Farkashajsza

Taliándörögd, Hobo udvar, 2017. júl. 29.
RÉSZLETEK »
HÍRLEVÉL
Teljes név:
E-mail cím:
Lakcím:
HOBO 2009 © Minden jog fenntartva!

Jogi nyilatkozat

Amennyiben szeretne feliratkozni hírlevelünkre, kérjük fogadja el a jogi nyilatkozatot!


Hírlevél feliratkozása során eltárolt adatoknak jogi adatvédelmi nyilatkozatának helye...

Rendelési feltételek

Kedves Vásárlóink!

Szeretnénk felhívni figyelmét néhány megrendeléssel kapcsolatos, fontos információra:

Mindenek előtt kérjük, hogy a kért adatokat (név, lakcím, telefon) a gyors és precíz kiszállítás érdekében pontosan töltse ki. Adatait harmadik félnek csak a szállítással kapcsolatosan adjuk át, akik szintén felelősséget vállaltak azok bizalmas kezelése érdekében.

A megrendelőlap Megjegyzés rovatában tüntetheti fel a vásárlással kapcsolatos üzeneteit (pl. dedikálás, személyes átvételi igény…)

Amennyiben bármi okból problémát jelentene a webáruházon keresztül történő vásárlás, úgy megrendelését feladhatja e-mailen (info@hobo.hu ) vagy akár postai úton is (Rock Diszkont 1068 Budapest, Király utca 108.).
Ez esetben kérjük pontosan tüntesse fel:
- az Ön nevét (és ha eltérő, akkor a számlázási nevet)
- pontos címét, irányítószámmal (ha eltérő, akkor a számlázási címet)
- telefonos elérhetőséget és e-mail címét
- a megrendelt áru pontos címét és darabszámát

A Webáruházat a Rock Diszkont üzemelteti. A termékek mellett feltűntetett fogyasztói árak az általános forgalmi adót (ÁFÁ-t) már tartalmazzák, a kézbesítés költségeit azonban nem.
Ennek összege futárszolgálat igénybevétele esetén belföldön általában 1290 Ft csomagonként.  A megrendelt áruk kiszállítását a GLS Hungary Kft biztosítja.
(Határon túli szállítási megrendelések egyeztetése folyamatban van.)

Amennyiben úgy gondolja, személyesen is átveheti csomagját  a Rock Diszkont üzletben: 1068 Budapest, Király utca 108. Telefon: +36 (1) 341-3350. (hétköznanap 9-18 óráig, szombaton 9-13 óráig).
Kérjük, hogy személyes átvételi igényét feltétlenül jelezze megrendeléskor a Megjegyzés rovatnál!

Kellemes böngészést, jó vásárlást kíván Mindenkinek
Webmester
info@hobo.hu